вторник, 22 май 2018 г.

България е седма сила в Европа по производство на велосипеди

  • България е седма сила в Европа по производство на велосипеди

    Снимка: shop.velomobile.bg

Колкото и да се снишиха различните производства по време на кризата след 2008 година насам, има една ниша, която като че ли остана незасегната – велосипедите. И има резон. Въртенето на педали не изисква допълнителни разходи, здравословно е и придвижва човек от едно място на друго. Българската велоиндустрия чупи собствените си рекорди и да се развива така, както никой друг производствен отрасъл в страната. Последните данни показват значително увеличение на производството, което направи България седма сила в Европа. Ръст от почти 40% има и при износа на велосипеди, който за миналата година надхвърля 86 млн. евро и вече достига 0.4% от експорта на страната като цяло. Секторът предлага заетост на 1000 - 1500 души и се развива от няколко фирми, които са разположили фабриките си извън столицата в градове като Монтана, Пловдив, Видин и Ловеч. Водещи производители са "Веломания", "Крос", "Макском", "Балкан Ловеч", "Лидер 96".

80 % от произведените велосипеди в Ловеч се продават в ЕС по думи на изпълнителния директор на „Балкан вело” Дарина Тодорова. Колелата, произведени в „Балкан вело”, въртят гърци, холандци, италианци, финландци, шведи, германци, австрийци, испанци, литовци.

Причините да не познаваме добре родните възродени велосипеди са два. От една страна -  80% от продукцията си „Балкан вело” изнася, а едва 20% е за националния пазар. И втората – в големите вериги хипермаркети, къдото основно нашенецът купува велосипед, се предлагат предимно чужди марки. На българския пазар се продават едва 100 хил. велосипеда „Балкан”годишно.

В момента "Балкан Ловеч", един от основните производители на велосипеди за България разпространяват продуктите си чрез четири търговски вериги- Метро, Баумакс, Технополис, Карфур и така покриват изцяло страната.

Половин век история

Зводът за колела е създаден през 1957 г. Наследник на фабриката, основана по иницатива на цар Борис III за производство на самолети по време на Втората световна война. През 1996 г. „Напредък холдинг” придобива чрез масовата приватизация бившия завод за велосипеди. Разделя производството между две акционерни дружества – „Балкан вело” за колела и „Балкан” за производство на части за електрокари, чийто пазар е основно в Русия и страните от Близкия Изток. Преди приватизацията държавното предприятие няколко години е било в непрекъсната криза и всеки следващ ден са губели пазарен дял.

Днес:

Тотална промяна на политиката. Част от сегментите на велосипеда се внасят от цял свят, а част от тях – тук у нас. Така е по- изгодно. Новите собственици инвестират основно в обновяване на производствената сграда, в две бояджийни, в новите и модерни съоръжения за боядисване, в два робота за за спицяване на колелото и в друга техника. Пет са фирмите в България, които сглобяват велосипеди, но „Балкан вело” са единствените, които освен монтаж, произвеждат части за продуктите си. Така запазват традицията и планират и други изделия. В момента разработват калници, кормило с носач и др.

Какво се търси

Нашенците предпочитат спортните велоспеди, докато клиентите от Западна Европа градския тип колела.

Понякога се поръчват допълнителни аксесоари като кошница или седалка с кош за деца към велосипеда.

Последен писък е електровелосипед с батерия и с вграден двигател, който издържа на осемчасов преход. Струва 1500 лв., може да се кара и като обикновено колело.