Как възродиха легендата за Железния баща

  • Как възродиха легендата за Железния баща

    Снимка: poseti.guide-bulgaria.com

  • Как възродиха легендата за Железния баща

    Снимка: bulgariatravel.org

  • Как възродиха легендата за Железния баща

    Снимка: atlas-s.com

“Баща му (на Демир баба) е бил един от посветените дервиши на Ак Язълъ баба, живели през 16 век в манастира тук (днешното село Оброчище). И той решава да възроди древната легенда за Железния баща или Демир баба, който помагал на всички онеправдани. Тогава казал на този свой посветен - Али, който бил на около 40 години тогава, че трябва да се ожени и да му се роди син, който да възроди легендата за Демир баба. Али отначало не бил съгласен, но изпълнил желанието му и в крайна сметка тръгнали из района, за да му търсят подходяща жена...

...Една вечер замръкнали в Сини вир и били приети от едни хора, у които пренощували и ги нагостили. Когато им сложили вечерята, им постлали на земята килимчета. В един момент дотичала най-малката от трите дъщери на домакините, издърпала килимчето изпод единия гост и казала: “Това килимче е мое!”. Тогава Ак Язълъ баба разбрал, че само жена с такъв непокорен нрав може да роди и възпита новия Демир баба и казал, че това ще е неговата жена. Женят се, правят голяма сватба, тя се казвала Зайде. След време им се ражда син, който кръстили Хасан. Като поотраснал малко, започнал много да се бори и го кръcтили Хасан – Пехливан. На 16-тата си година заминал с войските на султана в Унгария да се бори на страната на султана. Минало много време, но той не се връща, а бил определен за наследник на Демир баба. Тогава майка му му изпраща по един човек кон и дрехи и му написала: ”Аз те родих вели (велик), а ти стана дели (луд)!”. Тогава той се върща и остава 7 години тука, при Ак Язълъ баба, учи се от него и на смъртния си одър той му предава – така да се каже своето чудотворство, жезъла си и наставления да продължи делото.

Демир баба тръгва да си търси място, където да си направи Теке, след като умира учителя му, и... тук не го искат, там не го искат, накрая един козар му казал: “Там, в долината на р. Петопръстница на времето имало стар манастир на св. Георги, преди това е имало също древно тракийско светилище. Направи там Теке!”. Той прави своето Теке и когато хората отивали при него, те виждали на стария Железен баща големия меч, големите железни обувки и се чудели защо той не ги обува и не използва меча. Но така или иначе той продължил делото на Демир баба и бил закрилник на всички онеправдани. Остава внародната памет като лечител и чудотворец - отивайки с вярата си, хората се лекували, помагало много и мястото със своята добра енергия.”

Днес Демир баба теке край Исперих продължава да посреща всякакви хора, на които дава упование и изцеление. И там, също като Текето край Оброчище храмът е пример двуобредност. Мястото е еднакво добре почитано както от християни, така и от мюсюлмани.

Вели - добър, дели- лош, луд. - бел. Ред.