сряда, 23 май 2018 г.

Минчо Минчев и Анна Томова – Синтова – начело на лятна академия

  • Минчо Минчев и Анна Томова – Синтова – начело на лятна академия

На 4 юни започват майсторските класове в Международната лятна академия, която се провежда паралелно с ММФ „Варненско лято“.

Съпътства ги наситена програма от камерни концерти в Градската художествена галерия с участието на клавирното трио „Имаж“, пианиста Филип Иванов, на пианистката А Ин Юн от Корея и цигуларката Кана Егашира от Япония - лауреати от Международния конкурс „Панчо Владигеров“ 2015, на пианиста Евгени Божанов и виолончелиста Валентин Радутиу, на Филип Иванов – пиано, и Йосиф Иванов – цигулка, както и на участниците в Лятната академия

Идеята за тази своеобразна творческа лаборатория за младото поколение български изпълнители от началото на 80-те години на миналото столетие е на проф. Минчо Минчев, артистичен директор на Академията от тогава до днес. Негов пръв съмишленик е професорът му от Лондон Ифра Нийман, с когото през годините неведнъж свирят заедно на сцената на „Варненско лято“.

От 2013 г. в Международната лятна академия се установява нова форма на общуване между преподаватели и млади изпълнители - творчески срещи, на които може да присъства и публика. Тези неформални срещи дават възможност за пряк професионален разговор между майстори и млади представители на музикалното изкуство, а интригуват и медиите. Те са силен емоционален момент в програмата на фестивала и тази година.

На 7 юли в концертно студио на Радио Варна е срещата с проф. Минчо Минчев, а на 13 юли отново в концертното студио на Радио Варна е срещата с Анна Томова - Синтова.

Международната лятна академия включва и редица концерти: на клавирното трио „Имаж“ (4 юли), който се осъществява със съдействието на Гьоте Институт; на пианиста Филип Иванов (6 юли); на пианистката А Ин Юн от Корея и цигуларката Кана Егашира от Япония, носители на първа награда на Международния конкурс за пианисти и цигулари „Панчо Владигеров“ 2015 (7 юли); на пианиста Евгени Божанов и виолончелиста Валентин Радутиу (8 юли); на Филип Иванов – пиано, и Йосиф Иванов – цигулка (9 юли); на участниците в курса по пеене на Анна Томова-Синтова (10 юли); на участниците в курса по цигулка на Минчо Минчев (11 юли). Артистите от този цикъл са талантливи и амбициозни млади хора, които вече са приели щафетата от своите професори и ще я предадат на следващите поколения.

Минчо Минчев

Цигулковото изкуство на Минчо Минчев е в световната музикална съкровищница. Той е първият български цигулар, награждаван на почти всички най-престижни международни конкурси, сред които „Карл Флеш“ в Лондон, откъдето си тръгва не с една, а с три първи награди - на журито, на публиката и наградата за най-добро изпълнение на музика от Бетховен, и още - „Хенрик Виенявски“ в Полша и „Николо Паганини“ в Италия. Той е и първият български цигулар, свирил на сцените на най-авторитетните зали на всички континенти, сред които „Карнеги Хол“ в Ню Йорк, „Кенеди център“ във Вашингтон, Болшой театър и зала „Чайковски“ в Москва, „Фестивал Хол“ и „Роял Алберт Хол“ в Лондон, „Херкулес“ в Мюнхен, под палката на такива диригенти легенди като сър Чарлз Гроувс, сър Невил Маринър, сър Александър Гибсън, сър Джон Елиът Гардинер. От 1990 г. е професор във Висшето училище по изкуствата в град Есен, Германия.

Анна Томова - Синтова

За Херберт фон Караян - гения на диригентския пулт, Анна Томова – Синтова е сопраното с най-широко амплоа, най-голямото дарование, което е срещал. И в резултат на тази изключителна оценка и респект от таланта й, маестро Караян и българката работят заедно близо две десетилетия в престижни продукции на един от най-старите европейски музикални фестивали - в Залцбург, Австрия, на концертния подиум, в звукозаписната му империя. Веднага след дипломирането си Анна Томова – Синтова е поканена в оперното студио на Залцбургската опера и през 1967 г. е първият й професионален дебют в ролята на Абигейл от операта „Набуко“ на Джузепе Верди. Това е и стартът й към големите оперни сцени и концертни зали, към изявите й с първокласни изпълнители, диригенти и състави в цял свят. Стабилната музикална подготовка и изключителното й трудолюбие й помагат да разшири репертоара си и да бъде еднакво добра и на оперната сцена, и когато изпълнява камерна или кантатно-ораториална музика.