събота, 31 октомври 2020 г.

Защо да не преяждаме на Нова година?

  • Защо да не преяждаме на Нова година?

    Снимка: receptite.com

И като започнат едни софри...едни калорийни бомби, олежаване и преяждане... забравя да свърши. Това им е неудобството на празниците в края на годината. Изобилието на масата всъщност в повечето случаи ни върши мечешка услуга. Алкохолът, мазнините, липсата на движение и свръхдозата храна може освен да ни напомпи с няколко килограма, да се превърне в сериозно неудобство за целия ни организъм. Защо е опасно прекаляването с храна – попитахме варненския гастроентеролог д-р Йорданка Темелкова. Опитът й показва, че по време на Коледа и Нова година, както и по време на Великденските празници хората се отпускат и прекаляват с храната. Струпването на няколко почивни дни още повече олежава хората, обездвижва ги, а в комбинация с многото храна, това се отразява неблагоприятно на здравето и настроението ни. Ако имате капризна стомашно-чревна система или хронични заболявания, това може да ви извади от равновесие за дълго. Просто си сложете бариера, колкото и трудно да изглежда. В списъка със забранените храни влизат безалкохолните напитки, захарните и сладкарските изделия, пържените храни.

Какво правят много често пациентите? Зареждат се с блистер ензимни хапчета за разграждане на храната и спокойно преяждат, надявайки се, че химическото копче в джоба им ще се справи с наудачите после. Напразно. Белята вече е сторена. Според д-р Темелкова - освен, че се прекалява с количествата, приемът на храна е и доста по-чест от обичайно. Докато сменяме позите от дивана на леглото и от фотьойла до хладилника, все нещо похапваме. Освен това честа грешка е, че приемаме празниците за време, свободно за консумация на вредни храни, богати на трите бели отрови – сол, захар и брашно.

Смесването на различни видове алкохол и прекаляването със захарно-газирани напитки допълнително „задръства” стомашно-чревния тракт. Храносмилателната система и целия организъм са в колапс. Плюс „екстрите”, които са задължителни за всяко преяждане - безсъние, тежест, дискомфорт, гадене, киселини, болки в червата. Ако сте здрави, все някак ще се справите с дискомфорта и качените килограми. Ако обаче имате заболявания, това натоварване може да е опасно за здравето ви, казва още специалистът. „Внимавайте със смесването на алкохола, както и с пиенето на гладен стомах! Никак не е случайно, че предците ни са пиели ракия и вино със салата и мезе. Ако сте постили преди Коледа, не се нахвърляйте на пържолите. Добре е да се започне захранването с мляко, млечни продукти, постно нетлъсто месо или риба. Все още много българи приготвят туршия и кисело зеле. Те имат своите полезни качества. Но при това целогодишно изобилие на пресни плодове и зеленчуци, е добре преобладаващите салати по време на празниците да са с пресни продукти. И още един съвет – при първа възможност след празничното преяждане се върнете към по-активно движение и ден-два на плодове и чай”, препоръча още д-р Темелкова.