сряда, 23 май 2018 г.

Не само течаща вода, а океан на Марс

• Не само течаща вода, а океан на Марс

Снимка: technews.bg

Вече няколко дни светът следи със затаен дъх новината, която НАСА обявиха, че ще стоварят в съобщение. Залаганията бяха, че или ще имаме близка среща с извънземна цивилизация, или ще научим за течаща вода. Е, второто е. Вода е открита на Марс, разкри американската агенция за космически изследвания НАСА, съобщи Ройтерс. Според  учените на Червената планета има вода, която се стича по каньоните там през летните месеци. Историческата новина бе обявена на пресконференция във Вашингтон от Джим Грийн, директор на планетарни науки на НАСА, Майкъл Майер от програмата за изследване на Марс, Луджендра Оджа от института “Джорджия” в Атланта. Изследователят Луджендра Оджа открива първото голямо доказателство за наличието на вода на Марс, след като изучава снимки от повърхността на планетата през 2011 г.

Не само течаща вода, а дори и океан може да има под повърхността на Червената планета – смята екипът на Оджа. Водата се издига до нивото на земята по време на по-топло време. Разкритията, че на Марс има течаща вода, са направени на базата на данни, предоставени от марсианския проучвателен орбитален апарат (МРО). Използвайки образен спектрометър, учените са засекли следи от хидратирани минерали на склоновете, където са забелязани мистериозните ивици на Червената планета, съобщава сайтът на НАСА. Тези тъмни ивици се появявали и изчезвали след определено време. Те потъмняват и изглежда се спускат по-надолу по склоновете през топлите сезони и избледняват през студените. Появяват се на различни места на Марс, където температурата е над 23 градуса по Целзий.

„Марс много прилича на Земята. Там се е случило нещо, което е довело до загубата на водата. Задаваме си въпроса имало ли е живот на червената планета и ако "да", то оцеляло ли е нещо. Днес това, за което говорим, действително е много вълнуващо, защото дава посоката при отговора на тези въпроси”, съобщи Джим Грийн на пресконференцията на НАСА. Едно от откритията на агенцията е свързано с влажността на въздуха. „Марс не е сухата планета, както мислехме”, казват учените. Като това е само една част от хидрологичния профил на червената планета. На Марс е настъпила голяма промяна на климата. Учените забелязали и черни петна по повърхността на планетата, които се променяли според сезона.