събота, 26 май 2018 г.

Сирене или растения – как да си набавим калций

  • Сирене или растения – как да си набавим калций

Казват, че качественото сирене подобрява имунитета. Важно е да се направи това уточнение. Ако си купувате евтино „сирене” с малки буквички отдолу на етикета „млечен продукт”, няма как да очаквате чудеса. Ядете изкуствено сгъстена саламура с палмово масло (в по-добрия случай, има и със свинска мас). Ако обаче редовно хапвате истинско сирене, правите безценен подарък на организма си.

Въпреки тоновете написана информация „против” млякото и млечните продукти като хранителни продукти в последните години с довода, че белтъците им не са предназначени за човешкия организъм, тази теза може да бъде опровергана.

От хилядолетия човекът яде млечни продукти, и конкретно сирене. От времето, когато е започнал да отглежда добитък. Сирене означава „сурово“  и се  консумира отпреди 8000 години, време достатъчно, в тялото ни да настъпят генетични промени за усвояване на тази храна. Доказват го десетки интервюирани столетници, които не са изключвали от менюто си млякото.

Бялото саламурено сирене се препоръчва и като задължителна храна в менюто при остеопороза и рахит, при които има дефицит на калций. Укрепва костите осигурява нужните за зъбите елементи калций, фосфор, витамин D, полезни аминокиселини и е един от най-полезните при бременност хранителни продукти за бебето.

Какво значи качествено сирене и на какво да обърнем внимание в магазина?

Трябва да е добре узряло и за получаването му да са използвани качествени суровини. Не винаги цената е гаранция за това, но е ориентир. Познайте кое от 4-левово за килограм и сирене на цена  6-7 лв./кг е по-истинско в магазинната мрежа в момента? Цените са условни и се определят от всеки производител и търговец.

Млякото, което идва на трапезата ни от магазина е добре да бъде пастьоризирано, за да се избегне пренасянето на инфекциозни причинители като листерия, салмонела, бруцела, бактерии на Кох (Mycobacteriuм tuberculosis). Произведено е по утвърдените технологични стандарти, без допълнителните примеси като мазнини, оцветители и овкусители.

Все още на много места в страната, включително в междублоковите пространства на големите градове, директно фермери продават мляко направо на клиентите си. Продават също домашно сирене и кашкавал в по-малки количества. Това става рано сутрин и продажбата приключва в часовете преди обяд. От РИОКОЗ ще се закълнат, че това е мега вредно и опасно и че не бива да се пие мляко от непроверен източник. Донякъде имат право. Няма нищо лошо в този бизнес. Всеки се бори за препитание. Но имайте предвид, че в оставащите дни на все още топлото лято консумацията на непастьоризирано мляко е много опасна. Поискайте сертификат за здравен ветеринарен контрол и следете за хигиенните навици на фермерите. Добре е да се има предвид, че кашкавалите и сирената на частните производители по всяка вероятност не са преминали нужния период на узряване, защото в повечето случаи няма условия и време за това.

Ако все пак по етични или други причини не консумирате млечни продукти, не забравяйте, че може да имате здрави и силни кости, набавяйки си калций от следните растителни продукти:

100 грама суров сусам съдържат 975 мг калций / За сравнение – 1 чаша краве мляко 2% съдържа 297 мг калций.

 Чиата пък има калций, но и фосфор, който пък е важно да е в баланс с калция за да може да се усвои. Естествено, освен фосфора важна роля в усвояването на калций играе и витамин Д, бор, магнезий и др.

Къдраво зеле – 1 чаша съдържа 180 мг калций

Листно зеле - 1 чаша съдържа 350 мг калций

Конопено мляко и други разновидности на ядкови млека - 1 чаша съдържа 200-460 мг калций

Тахан и печени сусамови семена – 2 супени лъжици съдържат 130 мг калций

Бадемово масло - 2 супени лъжици съдържат 85 мг калций

Боб - 1 чаша съдържа 65- 125 мг калций

Меласа от сурова захарна тръстика - 2 супени лъжици съдържат 400 мг калций

Ряпа, глави и листа - 1 чаша съдържа 250 мг калций

Броколи - 1 чаша съдържа 95мг калций

Див копър - 1 глава съдържа 110- 130 мг калций

 Къпини - 1 чаша съдържа 40 мг калций

Сушени кайсии – половин чаша съдържа 35 мг калций

Смокини - половин чаша съдържа 120 мг калций

Фурми - половин чаша съдържа 35 мг калций

 Артишок – 1 глава съдържа 50- 60 мг калций

Касис - 1 чаша съдържа 62 мг калций

Натурален портокалов сок - 1 чаша съдържа 300 мг калций

Соя - 1 чаша съдържа 175 мг калций

Портокали – 1 портокал съдържа 50- 60 мг калций

Така, че – възможности много, а здравето ни е само едно. Ако го изгубим и хванем бастуна на 50 години – вината е само наша. Има време да се погрижим за костите си преди да е станало късно.